Varumärkespositionering i det nya normala

December 15, 2021
Foto: Unsplash

Nu är det dags att presentera årets varumärkesrapport.

För elfte året i rad har vi på Mediekompaniet undersökt hur svenskar uppfattar varumärken inom tolv olika branscher, både i storstad och landsort. Många av de 150 varumärken som finns med i studien har försökt finna sin positionering på marknaden under pandemin. Varumärkena står inför stora utmaningar med bl. a en exploderande e-handel samt förändrade köpmönster.

­– Det vi tydligt ser är att varumärken med en stark eller i flera fall enbart digital närvaro ökar i kännedom och uppges som favoriter, så som Boozt och Zalando. Även varumärken som har digitala tjänster som förenklar vardagen har vuxit sig starkare, t.ex Swish som är årets favorit.

Helene Werner, Chefsanalytiker på Mediekompaniet

Här är branscherna som vi i år har tittat närmare på:

  • Bank/Finans
  • Bilar
  • Fackförbund
  • Hemelektronik
  • Kryssning
  • Mode
  • Politiska partier
  • Resor
  • Sport/fritid
  • Streaming
  • Telekom
  • Varuhus

Några highlights från rapporten

  • Volvo är fortsatt i topp inom branschen bilar.
  • Inom mode har både Boozt och Nelly ökat sin kännedom rejält. Zalando är favorit utanför storstäderna och har gått om H&M.
  • En bransch som tillkommit på senare år är streaming och där toppar Spotify listan över favoriter, följt av Netflix och SVT Play.
  • Swish tog hem förstaplatsen i årets ”Top of Heart” dvs de varumärken som fått högst värden på ”bland mina favoriter”, av alla 150 varumärkena.

Upptäck fler spännande insikter
Varumärkesrapporten 2021 innehåller mycket spännande insikter både gällande branscher och enskilda varumärkens utveckling genom åren.

Vill du veta mer så hör gärna av dig till din MK-kontakt.

Årets 150 undersökta varumärken. Förstora genom att klicka på bilden.

Relaterade artiklar